Επιχειρηματικότητα
Ε.Κ.Τ. Στη Σύνδεση Της Έρευνας Με Τις Επιχειρήσεις.
Η συμβολή του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης στη διάχυση της γνώσης και στη σύνδεση της έρευνας με τις επιχειρήσεις
Οι δράσεις και οι υπηρεσίες του ΕΚΤ παρουσιάστηκαν, μέσα από τις εμπειρίες των συνεργατών του, στην εκδήλωση για τα 60 χρόνια του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Οι πολύπλευρες δράσεις του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) για τη διάχυση της γνώσης, τους δείκτες έρευνας & ανάπτυξης και την επιχειρηματικότητα & δικτύωση, παρουσιάστηκαν την Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018 κατά τη διάρκεια της εορταστικής εκδήλωσης για τα 60 χρόνια του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ). Τις εμπειρίες τους ως συνεργάτες και χρήστες των υπηρεσιών του ΕΚΤ, μοιράστηκαν με το κοινό, μέλη της ακαδημαϊκής, ερευνητικής και επιχειρηματικής κοινότητας.
Μέσα στο κατάμεστο αμφιθέατρο του ΕΙΕ, με ερευνητές, επιστήμονες, επιχειρηματίες, φοιτητές και επίτιμους καλεσμένους, η Διευθύντρια του ΕΚΤ Δρ. Εύη Σαχίνη αναφέρθηκε συνοπτικά στη διαχρονική πορεία του ΕΚΤ και στους 3 πυλώνες δραστηριοτήτων του. “Το ΕΚΤ ιδρύθηκε μέσα στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών το 1980 και οι λόγοι ίδρυσής του είχαν πολύ μεγάλη σημασία. Την εποχή εκείνη το ΕΙΕ έπαιζε σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της ερευνητικής πολιτικής της χώρας μας. Είχε τη βιβλιοθήκη που εξυπηρετούσε όλη την ερευνητική κοινότητα της χώρας και ήταν ο χώρος που οργανωνόταν με κάποιον τρόπο η γνώση που παραγόταν στη χώρα. Ήταν μια πύλη διάχυσης. Οπότε το ΕΚΤ ιδρύθηκε στον κατάλληλο φορέα”.
Ακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση των κύριων πυλώνων δραστηριοποίησης του ΕΚΤ (www.ekt.gr): ο πυλώνας eContent που αφορά ψηφιακό περιεχόμενο και υπηρεσίες, στο πλαίσιο του ρόλου του ΕΚΤ ως εθνικής ψηφιακής βιβλιοθήκης επιστήμης και πολιτισμού, ο πυλώνας Μetrics που αφορά την παραγωγή δεικτών και στατιστικών για Έρευνα, Τεχνολογία, Ανάπτυξη, Καινοτομία, και ο πυλώνας Ιnnovation που αφορά τις υπηρεσίες για δικτύωση, συνεργασία και ανάπτυξη, με στόχο τη διασύνδεση της ερευνητικής με την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Όπως επισήμανε δε χαρακτηριστικά η Ε. Σαχίνη “Το να προσπαθείς να διαχέεις με έναν οργανωμένο τρόπο την επιστημονική παραγωγή της χώρας είναι μια πολύ σημαντική δουλειά, και ακόμη περισσότερο όταν προσπαθείς να αποτυπώσεις και να προβάλεις το αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς”.
Στη συνέχεια η Ε. Σαχίνη υποδέχθηκε τους τρεις προσκεκλημένους ομιλητές, τον Αντώνη Λιάκο, Καθηγητή Ιστορίας, Υπεύθυνο Έκδοσης του περιοδικού Historein, τον Αριστοτέλη Τύμπα, Καθηγητή Ιστορίας των Επιστημών και της Τεχνολογίας, Πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΚΤ, και τον Ιωάννη Καραγιάννη, Εκτελεστικό Πρόεδρο του ομίλου OLYMPIA, μέλος Δ.Σ. ΣΕΒ.
Ο Αντώνης Λιάκος υπογράμμισε τη συνεισφορά του ΕΚΤ ως εθνικής υποδομής για τη διάχυση της γνώσης της χώρας, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “Θα πρέπει να δοθεί στο ΕΚΤ η άνεση και η προσοχή από την Πολιτεία να συνεχίσει να κάνει αυτό που είναι, ένας κεντρικός θεσμός επιστήμης και έρευνας στην Ελλάδα”.
Αναφερόμενος στη συνεισφορά του ΕΚΤ στην οργάνωση, τεκμηρίωση και διάθεση ψηφιακού περιεχομένου επιστήμης και πολιτισμού, ο Α. Λιάκος δήλωσε: “Το ΕΚΤ είναι ένα κέντρο που αποσκοπεί στο να δικτυώσει όλη την παραγόμενη γνώση στην Ελλάδα και αυτό το έχει επιτύχει σε σημαντικό βαθμό και έγκυρα”. Τόνισε, επίσης, την πολύτιμη συνεισφορά του ΕΚΤ στην ανάδειξη των επιστημονικών περιοδικών της χώρας, μέσα από τις υπηρεσίες που παρέχει το ΕΚΤ στους φορείς έγκριτου περιεχομένου. Αναφέρθηκε δε πιο συγκεκριμένα, στη εξαιρετική συνεργασία που είχε με το ΕΚΤ για την ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Historein μέσω της πλατφόρμας ePublishing, και στις δυνατότητες που προσφέρει η πλατφόρμα για τη διεθνή προβολή των περιοδικών.
Στη συνέχεια, ο Α. Λιάκος αναφέρθηκε σε χαρακτηριστικά παραδείγματα της πολύτιμης προσφοράς του ΕΚΤ στο έγκριτο ανοικτό ψηφιακό περιεχόμενο, όπως το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών, την ηλεκτρονική υποδομή που δίνει πρόσβαση σε 40.000 διδακτορικές διατριβές Ελλήνων επιστημόνων και αποτελεί μια προσφορά στη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, τη ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ που διατίθεται εξολοκλήρου πλέον από τις υποδομές νέφους του ΕΚΤ και αποτελεί μια πλήρη καταγραφή και παρακολούθηση της ελληνικής εκδοτικής παραγωγής, το Αποθετήριο του Παρατηρητηρίου της Προσφυγικής και Μεταναστευτικής Κρίσης στο Αιγαίο, ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα για το πώς μεγάλα σύγχρονα ζητήματα μπορούν να γίνουν ένα ανοικτό αρχείο που φιλοξενεί όχι μόνο τα τεκμήρια που παράγονται επίσημα αλλά και μαρτυρίες ανθρώπων και απόψεις, και την ηλεκτρονική πλατφόρμα ΜΗΤΙΔΑ με πολύτιμο υλικό για εκπαιδευτικούς.
Από την πλευρά του, ο Αριστοτέλης Τύμπας υπογράμμισε ότι το ΕΚΤ είναι ένας θεσμός κρίσιμος για το δημόσιο συμφέρον, που υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο την ελληνική κοινωνία και τους θεσμούς της, και που πρέπει να έχει τη στήριξη της Πολιτείας, με οργανωμένο τρόπο και με συνέχεια, στο έργο που επιτελεί.
Στην ομιλία του ο Α. Τύμπας ανέφερε ότι “τα 40 περίπου χρόνια ανάπτυξης του ΕΚΤ είναι και 40 χρόνια ραγδαίας ανάπτυξης των τεχνολογιών της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών. Το ΕΚΤ μεγάλωσε με αυτές τις τεχνολογίες σε μια διαλεκτική σχέση. Η ατζέντα του καθορίστηκε από τις αλλαγές που έφερε η τεχνολογική ανάπτυξη στην κοινωνία. Συνδυάστηκε δε τα τελευταία 7 χρόνια, με την ικανοποίηση μιας μεγάλης ανάγκης, της μέτρησης, της καταγραφής και τεκμηρίωσης των δραστηριοτήτων του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού της χώρας, με έναν πολύ συντονισμένο, οργανωμένο και έγκυρο τρόπο. Και αυτό αποτελεί μια πολύτιμη παρακαταθήκη για την άσκηση δημοσίων πολιτικών για την έρευνα, την τεχνολογία, την επιστήμη, την ανάπτυξη, αλλά και για την άσκηση ιδιωτικών πολιτικών. Το ΕΚΤ είναι πολύ περήφανο για τη δραστηριότητα αυτή”.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην πρωτοβουλία “Γέφυρες Γνώσης και Συνεργασίας” που υλοποιεί το ΕΚΤ και η οποία αφορά την υποστήριξη, μέσω ειδικής πλατφόρμας, της δυνατότητας να διαμορφώνονται εικονικές κοινότητες ερευνητών και επιστημόνων από όλο τον κόσμο, επιτρέποντας να δημιουργηθεί η εικονική Ελλάδα της έρευνας, της επιστήμης και της καινοτομίας. Μια Ελλάδα που υπερβαίνει τα σύνορά της και αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, έτσι ώστε να δημιουργούνται γέφυρες μεταξύ των Ελλήνων ανά τον κόσμο, ώστε να δικτυωθούν και να συνεργαστούν μεταξύ τους.
Αναφέρθηκε, επίσης, στην ανάπτυξη και διατήρηση από το ΕΚΤ, μητρώων που αφορούν τόσο το ανθρώπινο δυναμικό όσο και διάφορους φορείς που σχετίζονται με την έρευνα, την επιστήμη και την τεχνολογία. “Είναι μια υποδομή πολύ μεγάλης αξίας, και φιλοδοξία του ΕΚΤ είναι να λειτουργήσουν ως εργαλείο για την άσκηση δημόσιας πολιτικής και ως εφαλτήριο για τις μορφές επιχειρηματικότητας που προσιδιάζουν στην ελληνική κοινωνία και μπορούν να οδηγήσουν σε μια συλλογική ευημερία”, δήλωσε χαρακτηριστικά.
Εξήρε τέλος τη σταθερή πορεία και συνέπεια που έχει επιδείξει το ΕΚΤ, αναφέροντας ενδεικτικά τις 99 εκδόσεις που αφορούν τους δείκτες έρευνας και καινοτομίας, τα 363 τεύχη του ηλεκτρονικού ενημερωτικού δελτίου (newsletter) που αποστέλλεται σε σταθερή βάση από το 2002, καθώς και τα 111 τεύχη του περιοδικού “Καινοτομία, Έρευνα & Τεχνολογία” που εκδίδεται από το 1996.
O Ιωάννης Καραγιάννης, εκπροσωπώντας τον επιχειρηματικό κόσμο, ανέδειξε την πολύτιμη συμβολή του ΕΚΤ στο να κατανοήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις πόσο σημαντικό είναι να επενδύουν σε Έρευνα & Ανάπτυξη και να την αξιοποιούν στη συνέχεια προς όφελος της οικονομίας. Οι επενδύσεις σε Έρευνα & Ανάπτυξη ανοίγουν νέες θέσεις εργασίας για το ερευνητικό δυναμικό της χώρας, συμβάλλοντας έτσι στην ανάσχεση του brain drain και μεταμορφώνοντάς το σε brain gain.
Ο Ι. Καραγιάννης ανέφερε χαρακτηριστικά: “Η Ελλάδα ανέκαθεν είχε και συνεχίζει να έχει πολύ καλούς επιστήμονες, πολύ καλά πανεπιστήμια. Γιατί όμως κάνουμε έρευνα, αν δεν μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να την αξιοποιήσουν και να γίνουν πρωταθλητές στην Ευρώπη και τον κόσμο; Πώς αξιοποιούμε πρακτικά στον χώρο των επιχειρήσεων, όλη αυτή τη σημαντική έρευνα που γίνεται στην Ελλάδα;. Χωρίς επενδύσεις στην Έρευνα & Ανάπτυξη θα συνεχίσουμε να έχουμε brain drain. Αν δεν γίνονται επενδύσεις, όλοι αυτοί οι τρομεροί επιστήμονες που έχουμε θα συνεχίσουν να ζητούν ευκαιρίες στο εξωτερικό”.
“Το ΕΚΤ με έκανε να καταλάβω πόσο σημαντικό είναι να μετράμε την Έρευνα & Ανάπτυξη σε κάθε εταιρεία. Είδαμε ότι επενδύουμε πολύ λιγότερο σε Έρευνα & Ανάπτυξη απ’ ότι οι ανταγωνιστές μας. Τα στατιστικά στοιχεία και ο ορθολογικός τρόπος μέτρησης κάποιων δεδομένων και τα συγκριτικά στοιχεία με άλλες χώρες σε κάνουν να συνειδητοποιείς το πού βρίσκεσαι. Αν οι επιχειρήσεις επενδύσουν σε Έρευνα & Ανάπτυξη θα επενδύσουν στη συνέχεια σε νέο εξοπλισμό, θα αυξήσουν τις πωλήσεις τους και θα μπορούν να απασχολήσουν και πολλούς νέους επιστήμονες. Και στην εταιρεία μας δώσαμε σημαντικό χώρο σε τέτοιες επενδύσεις”, σημείωσε στην ομιλία του ο Ι. Καραγιάννης.
“Αυτή είναι η προσπάθεια που και εμείς στον ΣΕΒ βλέπουμε ότι πρέπει να γίνει από τις περισσότερες ελληνικές βιομηχανίες. Η έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία πάνε μαζί με επιχειρήσεις και επενδύσεις. Όταν υπάρξει σύνδεση μεταξύ τους, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να γίνει η έρευνα καινοτόμο βιομηχανικό προϊόν που θα εξάγεται, θα βοηθήσει την ανάπτυξη της χώρας και θα απασχολήσει ανθρώπινο δυναμικό, θα εμποδίσει το brain drain και θα φέρει Έλληνες επιστήμονες να δουλέψουν στη χώρα μας. Είναι και ευθύνη δική μας, των επιχειρήσεων, να επενδύσουμε σε Έρευνα & Ανάπτυξη και να αξιοποιήσουμε το ανθρώπινο δυναμικό, για να πάρουμε τη θέση που μας αξίζει στην παγκόσμια σκακιέρα”, υπογράμμισε ο Ι. Καραγιάννης, κλείνοντας την ομιλία του.
Η ενότητα για το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης ολοκληρώθηκε με την ειδική αναφορά της Ε. Σαχίνη στη συνεισφορά του ανθρώπινου δυναμικού του ΕΚΤ, που ανέρχεται σήμερα σε 130 άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου από διάφορες επιστήμες, στη θετική πορεία του οργανισμού.
Σημειώνεται ότι στον ισόγειο χώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (www.eie.gr) λειτουργεί μόνιμη έκθεση όπου παρουσιάζεται η ιστορία του ΕΙΕ, οι δράσεις και τα επιτεύγματα των τριών Ινστιτούτων του και του ΕΚΤ. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν, μεταξύ άλλων, για τους σημαντικότερους σταθμούς στην πολυετή πορεία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, να ενημερωθούν για τους 3 πυλώνες δραστηριότητάς του, να ξεφυλλίσουν σημαντικές εκδόσεις του ΕΚΤ για το ελληνικό οικοσύστημα έρευνας και καινοτομίας και να περιηγηθούν στο πλούσιο ψηφιακό περιεχόμενο που συσσωρεύει και διαχέει με ανοικτή πρόσβαση.
Προγράμματα
Η Νέα Γεωργία Νέα Γενιά στην Food & Drinks International Expo στη Θεσσαλονίκη
Δυναμική αναμένεται να είναι η συμμετοχή του οργανισμού η Νέα Γεωργία Νέα Γενιά στην έκθεση Food & Drinks International Expo, στην HELEXPO στην Θεσσαλονίκη.
Πιο αναλυτικά, η Νέα Γεωργία Νέα Γενιά, η οποία σταθερά στηρίζει τον αγροδιατροφικό κλάδο μέσω της ιδρυτικής δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα συμμετέχει με εκθεσιακό περίπτερο (Stand C71, Περίπτερο 13), στο οποίο θα παρέχεται πληροφόρηση για τα προγράμματα και το έργο του οργανισμού. Παράλληλα, οι επισκέπτες θα μπορέσουν να γνωρίσουν μικρές αγροδιατροφικές επιχειρήσεις με τα προϊόντα τους, οι οποίες θα φιλοξενούνται στο περίπτερο ως ωφελούμενοι του επιχειρηματικού επιταχυντή του οργανισμού ΑΓΡΟΑΝΕΛΙΞΗ.
Επίσης, στο πλαίσιο της έκθεσης, η Νέα Γεωργία Νέα Γενιά σε συνδιοργάνωση με την Food & Drinks και την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Τεχνολόγων Επιστημόνων Τροφίμων (ΠΕΤΕΤ) θα πραγματοποιήσει, στο Open Stage του Περίπτερου 13, ειδική ημερίδα με θέμα «Η επόμενη μέρα στον κλάδο των τροφίμων: Καινοτομία – Βιωσιμότητα – Εξωστρέφεια». Στην ημερίδα θα συμμετάσχουν αναγνωρισμένοι επαγγελματίες και επιστήμονες του αγροδιατροφικού κλάδου και θα αναλυθούν όλες οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα, στους κρίσιμους άξονες της καινοτομίας, της βιωσιμότητας και της εξωστρέφειας.
Επιπλέον, τις πρώτες δύο ημέρες της έκθεσης, στελέχη του οργανισμού θα συντονίσουν δύο εξειδικευμένες συζητήσεις σχετικά με τους κλάδους της μελισσοκομίας και αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.
Η Νέα Γεωργία Νέα Γενιά προσκαλεί τους επαγγελματίες του κλάδου και τους νέους επιστήμονες που επιθυμούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση της επόμενης ημέρας του κλάδου της αγροδιατροφής να επισκεφθούν το εκθεσιακό μας περίπτερο και να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις που συνδιοργανώνουμε.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την Food & Drinks εδώ Δήλωση συμμετοχής στην εκδήλωση «Η επόμενη μέρα στον κλάδο των τροφίμων: Καινοτομία – Βιωσιμότητα – Εξωστρέφεια» εδώ.
Προγράμματα
Ο δρόμος της Ελιάς και των Θησαυρών της Χαλκιδικής
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ Α.Ε. (ΑΝΕΤΧΑ)
Διήμερο πρόγραμμα επισκέψεων με τίτλο «Ο δρόμος της Ελιάς και των Θησαυρών της Χαλκιδικής»
Με μεγάλη επιτυχία και με την παρουσία των τοπικών αρχών πραγματοποιήθηκε το διήμερο πρόγραμμα επισκέψεων με τίτλο «Ο δρόμος της Ελιάς και των Θησαυρών της Χαλκιδικής» που διοργανώθηκε από την Αναπτυξιακή Χαλκιδικής ΑΕ – Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο πλαίσιο υλοποίησης του Διακρατικού Σχεδίου Συνεργασίας «LOCAL TOUR» του Τοπικού Προγράμματος CLLD LEADER
Η ανωτέρω ενέργεια προκύπτει από τη Δράση Β.5 του Σχεδίου Συνεργασίας με τίτλο «Δικτύωση» και συγκεκριμένα την Ενέργεια Β.5.1 με τίτλο «Επισκέψεις για την ανταλλαγή καλών πρακτικών» και είχε ως στόχο να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους οι εταίροι και οι συμμετέχοντες, να παρουσιαστούν τακτικές που ακολουθούνται και να ενημερωθούν για πρακτικές που εφαρμόζονται με επιτυχία στο Νομό Χαλκιδικής.
Πλήθος εταίρων και ωφελούμενων από ΟΤΔ της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας συμμετείχαν σε παρουσιάσεις και βιωματικές δραστηριότητες στην Χαλκιδική.
Το εποικοδομητικό διήμερο ξεκίνησε στο Επιμελητήριο Χαλκιδικής στον Πολύγυρο.
Χαιρετισμούς απηύθυναν η κ Μαρία Πλασταρά εκ μέρους της Αντιπεριφερειάρχη κ Κατερίνα Ζωγράφου που επεσήμανε τη σημασία ίδρυσης της ΑΝΕΤΧΑ για την ουσιαστική ανάδειξη της Χαλκιδικής και των προϊόντων της. Στη συνέχεια ο Δήμαρχος Πολυγύρου κ. Εμμανουήλ καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και αναφέρθηκε στη σημαντικότητα του να γίνει ο καθένας πρεσβευτής του τόπου του. Ο πρόεδρος της ΑΝΕΤΧΑ κ Πασαλής Γεώργιος αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο της Αναπτυξιακής Εταιρίας στο πλαίσιο ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας της Χαλκιδικής. Τέλος ο ιδρυτής της ΑΝΕΤΧΑ κ Βασίλειος Βασιλάκης μίλησε με συγκίνηση για το ξεκίνημα της ΑΝΕΤΧΑ και το πολύτιμο έργο της για την ανάδειξη του τόπου και των τοπικών προϊόντων.
Σημαντική ήταν η παρουσίαση προγραμμάτων που αποτέλεσαν καλές πρακτικές LEADER, όπως ο Διαγωνισμός Παραδοσιακής Κουζίνας Χαλκιδικής: TASTE HALKIDIKI του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής. Ακολούθησαν εισηγήσεις με θέμα: «Προβολή των θησαυρών της Χαλκιδικής» και «Είμαι ο Πρεσβευτής του τόπου μου» με στόχο τη διάχυση ιδεών και την εμψύχωση των συμμετεχόντων μέσα από την παρουσίαση καινοτόμων πρακτικών.
Η μέρα συνεχίστηκε με την ενδιαφέρουσα ξενάγηση στην Τυροκομική Σταθώρης, το 1ο πιστοποιημένο επισκέψιμο τυροκομείο της Ελλάδας και αμέσως μετά την πολιτιστική ξενάγηση στο Άλσος Αριστοτέλη. Μετά το γεύμα στο πρότυπο αγρόκτημα Πλατανόρεμα, οι συμμετέχοντες επισκέφτηκαν το οινοποιείο της οικογένειας Ταραζά και έλαβαν μέρος σε γευσιγνωσία τοπικών οίνων.
Η δεύτερη μέρα ξεκίνησε με μια ιδιαίτερη επίσκεψη Ινστιτούτο Μελισσοκομίας στον Αγ. Μάμα Χαλκιδικής και συμμετοχή σε εκπαιδευτική δραστηριότητα και γευσιγνωσία μελιού. Σειρά είχε η βιωματική εμπειρία σε ελαιώνα και ελαιοτριβείο, μαθαίνοντας για την καλλιέργεια της Ελιάς στην επιχείρηση Περίαπτον-Οικογένεια Λιναρδή, στην Όλυνθο Χαλκιδικής.
Το διήμερο έκλεισε με ξενάγηση στο σπήλαιο Πετραλώνων. Ένα από τα σημαντικότερα σπήλαια της Ελλάδας, το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αρχαίο μνημείο της Βόρειας Ελλάδας, που χαρακτηρίζεται από μοναδικό σπηλαιολογικό, ανθρωπολογικό, παλαιοντολογικό και αρχαιολογικό πλούτο.
Η «Αναπτυξιακή Χαλκιδικής ΑΕ – Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης», πάνω από 30 έτη, αποτελεί αναπτυξιακό πυρήνα και εργαλείο, στα χέρια των τοπικών κοινωνικών εταίρων και προγραμματικών φορέων, για τη συντονισμένη προώθηση ενός νέου τρόπου ανάπτυξης, με βάση την από κοινού εφαρμογή συγκεκριμένης αναπτυξιακής στρατηγικής.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, πάνω από 500 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 70.000.000 € έχουν υλοποιηθεί με την υποστήριξη της ΑΝΕΤΧΑ κατά τα έτη λειτουργίας της, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και απασχόληση.
Έρευνες
Τα Ένφυλα Στερεότυπα Καλά Κρατούν στις Ελληνικές Οικογένειες και στις Οικογένειες της Διασποράς!
Τα στερεότυπα στον αθλητισμό εξακολουθούν να υφίστανται, τόσο στους
Έλληνες/ίδες γονείς όσο και στους Έλληνες/ίδες της διασποράς. Παρόλο που η
πλειονότητα των ερωτηθέντων θεωρεί ότι δεν υπάρχουν «ανδρικά» ή «γυναικεία»
αθλήματα, μεγάλο ποσοστό του δείγματος διατηρεί ουδέτερη στάση ως προς το
εάν θα ενθάρρυνε τον(ους) γιο(ους) ή την(ις) κόρη(ες) τους να συμμετάσχει(ουν) σε
ένα άθλημα που παραδοσιακά θεωρείται «γυναικείο» (όπως το μπαλέτο) ή
«ανδρικό» (όπως το ποδόσφαιρο). Αυτά είναι τα κύρια συμπεράσματα της
διαδικτυακής έρευνας που διεξήγαγε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ (MARLAB) του
Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσει πως τα στερεότυπα του φύλου επηρεάζουν τη
συμμετοχή των παιδιών και εφήβων στον αθλητισμό, συγκρίνοντας τις απόψεις των
Ελλήνων/ίδων γονέων και των Ελλήνων/ίδων γονέων της διασποράς. Τα
ερωτηματολόγια των ερευνών απαντήθηκαν από 328 γονείς παιδιών έως 18 ετών
(288 Έλληνες/ίδες γονείς και 40 Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς). Η έρευνα
πραγματοποιήθηκε υπό την επιστημονική επίβλεψη της διευθύντριας του MARLAB,
καθηγήτριας, κας Ροδούλας Τσιότσου και παρουσιάστηκε μαζί την υποψήφια
διδακτόρισσα, κα Σμαράγδα Σαμαρά, στο συνέδριο «Inaugural Greek Global Women
and Hellenism Conference».
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το 72% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το
74% των Ελλήνων/ίδων γονέων της διασποράς, συμμετείχαν σε αθλητικές
δραστηριότητες κατά την παιδική και εφηβική τους ηλικία. Σε ότι αφορά στη
σημερινή συχνότητα συμμετοχής τους σε αθλητικές δραστηριότητες, το 40,28% των
Ελλήνων/ίδων γονέων δηλώνει ότι δεν συμμετέχει ποτέ, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό
για τους/ις Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς είναι σημαντικά μικρότερο (25%)
(ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 1).
Τόσο οι Έλληνες/ίδες γονείς (38,54%) όσο και οι Έλληνες/ ίδες γονείς της διασποράς (40%) διαφωνούν με την άποψη ότι ορισμένα αθλήματα είναι αποκλειστικά «κατάλληλα» για άνδρες (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 2). Ωστόσο, σχετικά με το αν θα ενθάρρυναν την(ις) κόρη(ες) τους να συμμετάσχουν σε ένα «ανδρικό» άθλημα, όπως το ποδόσφαιρο, το 32,64% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 32,5% των γονέων της διασποράς διατηρούν ουδέτερη στάση ενώ οι Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς διατυπώνουν υψηλότερα ποσοστά συμφωνίας (45%) έναντι των Ελλήνων/ίδων γονέων (35,76%) (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 3).
Παρόμοια είναι τα αποτελέσματα σχετικά με τα αθλήματα που θεωρούνται «κατάλληλα» για γυναίκες, με το 37,5% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 40% των γονέων της διασποράς να διαφωνούν απόλυτα με αυτή την άποψη (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 4). Ωστόσο, παραμένουν επιφυλακτικοί/ές στο αν θα ενθάρρυναν τον(ους) γιο(ους) τους να συμμετάσχουν σε ένα παραδοσιακά «γυναικείο» άθλημα, όπως το μπαλέτο, με το 31,36% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 27,5% των γονέων της διασποράς να διατηρούν ουδέτερη στάση και μόνο το 27,2% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 35% των γονέων της διασποράς να συμφωνούν (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 5).
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 5.
Οι Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς διαφωνούν απόλυτα (42,5%) με την άποψη ότι τα μέσα ενημέρωσης παρέχουν ισότιμη κάλυψη αθλητικών επιτευγμάτων ανεξαρτήτως φύλου. Αντίθετα, οι απόψεις των Ελλήνων/ίδων γονέων ποικίλουν, με περίπου ίσα ποσοστά διαφωνίας (26,39%) και ουδετερότητας (25,69%). Επιπλέον, η πλειονότητα των Ελλήνων/ίδων γονέων διαφωνεί (30,21%) ή διαφωνεί απόλυτα (23,26%) με την άποψη ότι τα δύο φύλα εκπροσωπούνται ισότιμα στον αθλητισμό. Παρόμοια στάση εκφράζουν και οι Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς, με το 22,5% να διαφωνεί και το 30% να διαφωνεί απόλυτα (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 6).
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 6.
Προσφέρουν όμως όλα τα αθλήματα ίσες ευκαιρίες ανέλιξης ανεξαρτήτως φύλου; Από την έρευνα προκύπτει ότι οι απόψεις των δύο δειγμάτων συγκλίνουν. Συγκεκριμένα, το 29% των Ελλήνων/ίδων γονέων διαφωνεί με αυτήν την άποψη και το 33% διαφωνεί απόλυτα. Παρόμοιες είναι οι αντιλήψεις των Ελλήνων/ίδων γονέων της διασποράς, με το 28% να διαφωνεί και το 35% να διαφωνεί απόλυτα. Επιπλέον, και τα δύο δείγματα διαφωνούν απόλυτα με την άποψη ότι οι επαγγελματίες αθλήτριες λαμβάνουν ίσες ανταμοιβές, όπως μισθός και αναγνώριση, σε σύγκριση με τους άνδρες αθλητές. Οι Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς εκφράζουν αυτή τη διαφωνία πιο έντονα, με το 50% να διαφωνεί απόλυτα, έναντι του 34,38% των Ελλήνων/ίδων γονέων (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 7).
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 7.
Τέλος, στην έρευνα, καταγράφηκε ο βαθμός ομοφοβίας των γονέων, με το 84% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 90% των Ελλήνων/ίδων γονέων της διασποράς να εμφανίζουν σχετικά υψηλές τιμές ομοφοβίας σε μια κλίμακα 0-100, όπου το 0 αντιπροσωπεύει την ελάχιστη και το 100 τη μέγιστη ομοφοβική στάση (ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 8). Ενδεικτικά, στη δήλωση «τα ομοφυλόφιλα άτομα μου προκαλούν εκνευρισμό», το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι συμφωνεί, ενώ το 52% συμφωνεί απόλυτα (σύνολο 74%). Αντίστοιχα ποσοστά καταγράφηκαν και στους Έλληνες/ίδες γονείς της Διασποράς, με το 23% να συμφωνεί και το 58% να συμφωνεί απόλυτα (σύνολο 81%). Επίσης, δήλωση «τα ομοφυλόφιλα άτομα αξίζουν την αρνητική μεταχείριση που υφίστανται», το 73% των Ελλήνων/ίδων γονέων και το 70% των Ελλήνων/ίδων γονέων της Διασποράς αντίστοιχα συμφώνησαν απόλυτα.
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 8.
Προφίλ τους δείγματος
Στην έρευνα συμμετείχαν στο σύνολο 328 γονείς εκ των 288 Έλληνες/ίδες γονείς και 40 Έλληνες/ίδες γονείς της διασποράς.
Το προφίλ των Ελλήνων/ίδων γονέων: το 85% ήταν γυναίκες και το 15% ήταν άνδρες. Όσον αφορά στην ηλικία, το 1,4% των συμμετεχόντων ήταν 18-29 ετών, το 31,6% ήταν 30-39 ετών, το 52,4% ήταν 40-49 ετών και το 14,2% ήταν 50-59 ετών. Σε σχέση με το εισόδημα, το 11% δήλωσε ετήσιο εισόδημα κάτω των 9.999 ευρώ, το 64% είχε εισόδημα μεταξύ 10.000 και 39.999 ευρώ, το 9% μεταξύ 40.000 και 69.999 ευρώ, το 2% πάνω από 70.000 ευρώ, ενώ το 14% προτίμησε να μην απαντήσει. Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό επίπεδο, η πλειονότητα των συμμετεχόντων είχε μεταπτυχιακό τίτλο ή ανώτερο (46,18%). Σχετικά με την οικογενειακή κατάσταση, το 91% ήταν παντρεμένοι/ες, ενώ το 60% ήταν εργαζόμενοι/ες πλήρους απασχόλησης. Το δείγμα ήταν πανελλαδικό και προερχόταν από 13 περιφέρειες της χώρας και κυρίως από την Αττική (45,49%).
Το προφίλ των Ελλήνων/ίδων γονέων της διασποράς: το 62% ήταν γυναίκες και το 38% ήταν άνδρες. Όσον αφορά στην ηλικία, το 2% των συμμετεχόντων ήταν 18-29 ετών, το 20% ήταν 30-39 ετών, το 45% ήταν 40-49 ετών, το 22% ήταν 50-59 ετών, το 8% ήταν 60-69 ετών και το 3% ήταν άνω των 70 ετών. Σε σχέση με το εισόδημα, το 12% δήλωσε ετήσιο εισόδημα κάτω των 9.999 ευρώ, το 22% είχε εισόδημα μεταξύ 10.000 και 39.999 ευρώ, το 23% μεταξύ 40.000 και 59.999 ευρώ, το 23% πάνω από 70.000 ευρώ, ενώ το 20% προτίμησε να μην απαντήσει. Όσον αφορά στο εκπαιδευτικό επίπεδο, η πλειονότητα των συμμετεχόντων είχε μεταπτυχιακό τίτλο ή ανώτερο (62,5%). Σχετικά με την οικογενειακή κατάσταση, το 80% του δείγματος ήταν παντρεμένοι/ες, ενώ το 60% του δείγματος ήταν εργαζόμενοι/ες πλήρους απασχόλησης. Το δείγμα ήταν διεθνές και προέρχονταν από 18 χώρες και κυρίως από την Νορβηγία (15%) και Αυστραλία (15%).
Rodoula H. Tsiotsou (Ph.D.) | Professor of Services MarketingDirector of Marketing Laboratory MARLAB
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 3 Βήματα που μπορείς να κάνεις όταν νιώθεις οτι είσαι έτοιμη/ος να “εκραγείς”!
-
Videos
Η ιστορία του BusinessWoman
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Στεφανία Φράρου
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Παναγιώτα Μαθιουδάκη | Ανακαλύπτοντας την ομορφιά…
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | Επικοινωνία και Συγκρούσεις με Αποδοχή, Κατανόηση και Σεβασμό
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 5 Αλήθειες για να επικοινωνήσουμε με κάποιον άνθρωπο
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαριλένα Πατέρα
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαρίνα Προκοϊωσήφη