Γαστρονομία
Η Επιχειρισιακή λειτουργία του συνεταιρισμού Ζαγοράς
O αιωνόβιος Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου, ευρύτερα γνωστός από τα κόκκινα μήλα με το εμπορικό σήμα «ZAGORIN», λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1916. Ο Συνεταιρισμός, κομίζοντας μια ισχυρή εμπορική παράδοση της περιοχής που φημίζονταν μάλιστα για τον εμπορικό στόλο της, πολύ λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή του ανέπτυξε έντονη εμπορική δραστηριότητα.
Το 95% των προϊόντων είναι που διακινεί ο Συνεταιρισμός τα μήλα. Πέραν αυτών, ο Συνεταιρισμός συγκεντρώνει και διακινεί αχλάδια, κάστανα κεράσια, ακτινίδια και γενικότερα μικροποσότητες από διάφορα είδη δενδρωδών καλλιέργειών που διαθέτουν τα μέλη του. Τα μήλα που ανήκουν κυρίως στη ποικιλία «starking». Επίσης καλλιεργούνται άλλες ποικιλίες μήλων όπως, «golden», «fuji», «royal gala», «jonagold», «reinette du Canada», και τα Π.Ο.Π. από το 2011, Φυρίκια Πηλίου, ποικιλία που καταγράφεται από τον 18ο αιώνα στη περιοχή. Το 2016 μάλιστα δημιούργηθηκε σε συνεργασία με τον Γυναικείο Αγροτουριστικό Συνεταιρισμό Ζαγοράς και το πρώτο προϊόν μεταποίησης, το Πετιμέζι από τα Π.Ο.Π. Φιρίκια Πηλίου. Πρόκειται για ένα υψηλής διατροφικής αξίας εύγεστο συμπύκνωμα το οποίο προορίζεται για χρήση σε διάφορες εκφάνσεις των διατροφικών επιλογών. Η Οργάνωση αποτελεί και προμηθευτή πρώτης ύλης για χυμοποίηση μήλων από εταιρεία που δραστηριοποιείται στη περιοχή της Μαγνησίας.
Ήδη πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, πέραν των κεντρικών εγκαταστάσεων που διατηρούσε στη παραλία του Χορευτού, καθώς το εμπόριο γινόταν δια θαλάσσης, λειτουργούσε και υποκατάστημα προώθησης προϊόντων στον Πειραιά, ενώ είχε καθορισμένους εμπορικούς αντιπροσώπους σε διάφορα λιμάνια της χώρας όπως της Μυτιλήνης ή της Ρόδου. Ο Συνεταιρισμός λειτουργεί καταστήματα στις κεντρικές λαχαναγορές της χώρας, από το 1965 στην Αθήνα και από το 1973 στη Θεσσαλονίκη. Έτσι αναπτύχθηκε ένα ευρύ εμπορικό δίκτυο και σήμερα τα μήλα «ZAGORIN» βρίσκονται στα ράφια όλων των γνωστών αλυσίδων. Παράλληλα, πέραν από τα δικά του Πρατήρια στις Λαχαναγορές, έχει αναπτύξει ένα δίκτυο αξιόλογων συνεργατών – χονδρεμπόρων που διακινούν τη παραγωγή.
Σημαντικές όμως είναι οι επενδύσεις στο ίδιο το προϊόν. 70 χρόνια μετά την ίδρυσή του, ο Συνεταιρισμός εκπόνησε εμπορικό σήμα, το πασίγνωστο πλέον “ZAGORIN”, και δέκα χρόνια μετά, στα 80 χρόνια του, επικόλλησε ετικέτα με το εμπορικό σήμα σε κάθε μονάδα προϊόντος. Αποτέλεσε την πρώτη ελληνική επιχείρηση αγροτικών προϊόντων που έδωσε ταυτότητα στο προϊόν. Παράλληλα με το γνωστό οβάλ ετικετάκι που άρχισε να τοποθετείται σε κάθε μήλο, σε κάθε αχλάδι, σε κάθε ακτινίδιο αλλά και σε όλες τις συσκευασίες, την ίδια χρονιά, το 1996 κατοχύρωσε Π.Ο.Π. για τα μήλα Ζαγοράς. Μάλιστα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήταν τα πρώτα μήλα που έλαβαν αυτή την υψηλού επιπέδου διάκριση.
Ωστόσο ο Συνεταιρισμός διακρίνεται και για την προσήλωσή στις καλλιεργητικές τεχνικές με στόχο την ποιότητα των προϊόντων και την προστασία των καλλιεργητών-καταναλωτών παράλληλα με τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος. Το παραπάνω επιτυγχάνεται με Τεχνικές που ενσωματώνονται στο Σύστημα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Γεωργικής Παραγωγής και αφορά όλες τις καλλιέργειες των παραγωγών – μελών. Παράλληλα ένα πλήρες Σύστημα Ποιότητας και Ασφάλειας Τροφίμων για όλα προϊόντα που διαχειρίζεται και εμπορεύεται, εξασφαλίζει το υψηλότερο δυνατό επίπεδο του στόχου.
Το Σύστημα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης είναι ένα σύστημα οργάνωσης μιας γεωργικής εκμετάλλευσης που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, Ορθή Γεωργική Πρακτική, Ασφάλεια και Υγιεινή Εργαζομένων, Ασφάλεια Προϊόντων, Ιχνηλασιμότητα και Φιλοπεριβαλλοντικές Δράσεις. Στοχεύει στη δημιουργία της βάσης για αποτελεσματική και επικερδή παραγωγή, σε μια οικονομικά βιώσιμη και περιβαλλοντικά υπεύθυνη γεωργική επιχείρηση, ενσωματώνοντας σύγχρονες καλλιεργητικές πρακτικές, με αποτέλεσμα τη μείωση των εισροών. Η ολοκληρωμένη διαχείριση καλλιεργειών μπορεί να θεωρηθεί ως ένας τρόπος γεωργικής παραγωγής μεταξύ της συμβατικής και βιολογικής γεωργίας, με στόχο την πλήρη κάλυψη των απαιτήσεων του σύγχρονου καταναλωτή.
Η παραγωγή ασφαλών τροφίμων και η διαφύλαξη της υγείας του καταναλωτή, αποτελεί ηθική ευθύνη και νομική υποχρέωση του Α.Σ. Ζαγοράς και στηρίζεται σε ένα σύστημα βάσει του οποίου εντοπίζονται και ελέγχονται τα σημεία εκείνα της παραγωγικής διαδικασίας στα οποία ελλοχεύουν κίνδυνοι. Εφαρμόζεται δηλαδή ένα σύστημα πρόληψης και όχι καταστολής, βασιζόμενο όχι στον τελικό έλεγχο αλλά στον εντοπισμό και την αναγνώριση όλων των πιθανών αρνητικών παραγόντων για την υγεία του καταναλωτή σε όλα τα μετασυλλεκτικά στάδια της παραγωγής, στην ανάλυση και εκτίμηση της σοβαρότητας των προβλημάτων και της πιθανότητας εμφάνισής τους καθώς και στον προσδιορισμό μηχανισμών για τον έλεγχο και την αντιμετώπιση τους.
Τα ανωτέρω συστήματα διαχείρισης που εφαρμόζει στηρίζονται στις απαιτήσεις των προτύπων AGRO2, GLOBALGAP/GRASP, ISO22000, και στα ιδιωτικά πρότυπα από αλυσίδες Super-market. Για τα παραπάνω πρότυπα ο συνεταιρισμός ελέγχεται, επιθεωρείται και πιστοποιείται από διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης καθώς και από τις αλυσίδες που προμηθεύει προϊόντα.
Παρά τις μεγάλες δυσκολίες της εποχής, το έτος 1953, σύμφωνα με τα στοιχεία του αρχείου, συζητήθηκε για πρώτη φορά το ζήτημα διακίνησης προϊόντων στο εξωτερικό, ως προοπτική ανάπτυξης της Οργάνωσης. Μάλιστα ως χώρες – στόχοι καθορίστηκαν είτε οι Βόρειες Χώρες είτε η Αίγυπτος, ίσως λόγω και της ισχυρής παρουσίας πηλιορείτικης παροικίας που υπήρχε κυρίως στην Αλεξάνδρεια.
Η εξαγωγική δραστηριότητα του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, ξεκίνησε τελικά στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Οι χώρες στις οποίες διαχρονικά έχει εξάγει προϊόντα ο Συνεταιρισμός ανέρχονται σε περισσότερες από 25. Για την εισχώρηση σε καινούριες αγορές, χρησιμοποιούνται και ευρωπαϊκά εργαλεία, όπως είναι τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα προώθησης επώνυμων φρούτων και λαχανικών σε τρίτες χώρες.
Τα τελευταία χρόνια εξάγονται μήλα σταθερά στην Αίγυπτο, στην Κύπρο, στο Ισραήλ, στη Βουλγαρία αλλά και σε άλλες χώρες της Βαλκανικής, όπως η Ρουμανία. Η Αίγυπτος απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των μήλων προς εξαγωγή. Παράλληλα, εξάγεται ετησίως στην Ιταλία μεγάλο μέρος της παραγωγής κάστανου, που αποτελεί ένα από τα κυρίως δευτερεύοντα προϊόντα του Συνεταιρισμού. Περιστασιακά έχουν γίνει και εξαγωγές ακτινιδίων με προορισμό τον Λίβανο. Χώρες – στόχοι παραμένουν οι αγορές της Αραβικής Χερσονήσου,.
Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς κατατάσσεται στις σημαντικότερες επιχειρήσεις του Νομού Μαγνησίας και απασχολεί προσωπικό που ανέρχεται σε 120-125 Ετήσιες Μονάδες Εργασίας, ενώ περισσότερα από 50 άτομα εξ’ αυτών αποτελούν μόνιμο προσωπικό.
Το 2018 ο Συνεταιρισμός καταχωρήθηκε στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομίας με κύριο άξονα την αλληλεγγύη και τον συνεργατισμό που αναπτύσσει διαχρονικά.
Έχει περισσότερα από 750 φυσικά πρόσωπα ως μέλη και επιπλέον 1 νομικό πρόσωπο στο οποίο υπάγονται περισσότερα από 40 φυσικά πρόσωπα, συνεπώς εξυπηρετεί άμεσα ή έμμεσα περίπου 800 μέλη. Είναι υποχρεωτική η διατήρηση της συνεταιριστικής μερίδας για τουλάχιστον 10 έτη από κάθε εγγραφόμενο μέλος.
Συστατικό στοιχείο λειτουργίας του Συνεταιρισμού, είναι η υποχρεωτικότητα παράδοσης του συνόλου της παραγωγής από τα μέλη.
Lifestyle
Journal Αφθονίας… Απόκτησε mindset εκατομμυριούχου!
Είναι η Αφθονία κάτι ακατόρθωτο ή µήπως τελικά ο τρόπος σκέψης µας επηρεάζει
δραστικά τον τρόπο που αντιµετωπίζουµε το χρήµα, την ευτυχία και τα όνειρά µας;
Έχεις αναρωτηθεί γιατί κάποιοι άνθρωποι ζουν µε Αφθονία ενώ κάποιοι άλλοι δεν την
συναντούν ποτέ; Αλήθεια πόσα πράγµατα δεν καταφέρνεις να κάνεις τελικά εξαιτίας της
οικονοµικής σου κατάστασης;
Βιώνεις δυσάρεστα συναισθήµατα κάθε φορά που συζητάς για τα οικονοµικά σου,
αγχώνεσαι και δεν τολµάς να µπεις στους τραπεζικούς σου λογαριασµούς;
Το Journal Αφθονία έρχεται για να σε εκπαιδεύσει και να αποκτήσεις το Mindset
Εκατοµµυριούχου, απελευθερώνοντας οτιδήποτε δεν χρειάζεσαι πια, κατανοώντας την
παρούσα κατάστασή σου και τολµώντας να ονειρευτείς το µέλλον σου.
Πώς µπορεί να βελτιωθεί η οικονοµική σου κατάσταση; Ξεκινώντας σήµερα να
αναγνωρίζεις που βρίσκεσαι αλλά και που θέλεις να πας.
Η Χριστίνα Πίκουλα, αφουγκραζόµενη τις ανάγκες των ανθρώπων γύρω της οι οποίοι ζουν
µε πολλές ελλείψεις, δεν τολµούν να εκπληρώσουν τα όνειρά τους & µένουν ανίσχυροι &
στάσιµοι, δηµιούργησε το Journal Αφθονία σε συνεργασία µε τις εκδόσεις ΜΥΡΤΟΣ για να
ενισχύσουν τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας.
ΦΕΡΕ ΤΗΝ ΑΦΘΟΝΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ ΜΕΣΑ ΣΕ 90 ΗΜΕΡΕΣ & ∆ΟΚΙΜΑΣΕ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ
∆ΟΚΙΜΑΖΟΥΝ ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία.
Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.gr
Γαστρονομία
Το μέλλον του fine dining: Τα trends & οι εμπειρίες που αξίζει να δοκιμάσεις
Πάλαι ποτέ προπύργιο της παράδοσης, το φαγητό σήμερα είναι κάτι πολύ περισσότερο από τροφή. Η γαστρονομία αποτελεί έναν ζωντανό καμβά που πειραματίζεται και μεταμορφώνεται, που μαγεύει, που παντρεύει τη μαγειρική τέχνη με τις καινοτόμες τεχνικές και μας δίνει ένα αποτέλεσμα μοναδικό. Το fine dining, το αποτέλεσμα αυτής της ένωσης, κάθε άλλο παρά στάσιμο μένει. Το αριστούργημα αυτό θέλει να εξελίσσεται συνεχώς, από τον λεπτεπίλεπτο χορό ενός τέλεια ισορροπημένου amuse-bouche μέχρι το grand finale ενός επιδορπίου.
Ποιο είναι, λοιπόν, το μέλλον του fine dining; Ας δούμε όλα όσα μας περιμένουν στη γαστρονομική σκηνή της χώρας τους επόμενους μήνες.
- Εξαιρετικά τοπική και εποχιακή κουζίνα
Η υψηλή γαστρονομία αγκαλιάζει όλο και περισσότερο την ντόπια πρώτη ύλη, γιορτάζοντας την αφθονία των τοπικών συστατικών σε hyper-local επίπεδο: δεν αρκεί να είναι ελληνικό, χρειάζεται να είναι από το ίδιο νησί, από το ίδιο χωριό, από τον ντόπιο αγρότη και παραγωγό με τον οποίο οι σεφ μπορούν να έχουν και απευθείας επικοινωνία.
Από αυτή την επικοινωνία, φυσικά, γεννιούνται μενού που όχι μόνο αλλάζουν ανάλογα με τις εποχές, αλλά και ανάλογα με τη μέρα – χαρακτηριστικό ακόμα πιο έντονο στα εστιατόρια θαλασσινών όπου η ψαριά της κάθε μέρας μπορεί να ορίσει το τι θα σερβιριστεί. Αυτό όχι μόνο εξασφαλίζει τις πιο φρέσκες γεύσεις, αλλά υποστηρίζει και βιώσιμες πρακτικές, με μεγάλα εστιατόρια με αστέρια μισελέν στην Αθήνα και αλλού να την υιοθετούν ήδη ως πρακτική.
- Μαγειρικές συνεργασίες
Μπορεί ένα “στριτφουντάδικο” να είναι high end; Μα, φυσικά! Τα όρια μεταξύ των διαφορετικών γαστρονομικών παραδόσεων είναι ασαφή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συναρπαστικές συνεργασίες μεταξύ μαγείρων από διαφορετικά υπόβαθρα που εκ πρώτης όψεως μοιάζουν παράταιρα, όμως μια δοκιμή αρκεί για να μας πείσει για το αντίθετο.
Αυτές οι συνεργασίες καταλήγουν σε καινοτόμα πιάτα που ξεπερνούν τα όρια της γεύσης και της παρουσίασης. Περιμένετε να γευτείτε, λοιπόν, απροσδόκητες “συγχωνεύσεις”, όπως fine dining και street food σε ένα πιάτο, που θα πυροδοτήσουν τους γευστικούς σας κάλυκες και θα διευρύνουν τους γαστρονομικούς σας ορίζοντες.
- Η τεχνολογία στην υπηρεσία της γεύσης
Η τεχνολογία φέρνει επανάσταση όχι μόνο στον τρόπο και τον χρόνο του μαγειρέματος, αλλά και στη συνολική εμπειρία φαγητού, δίνοντάς μας από διαδραστικά μενού και augmented reality έως εξατομικευμένες προτάσεις ανάλογα με τις προτιμήσεις μας.
Αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις ενισχύουν τη συνολική γευστική εμπειρία, καθιστώντας την πιο ελκυστική και, χωρίς αμφιβολία, αξέχαστη. Ωστόσο, είναι σημαντικό να επιτευχθεί μια ισορροπία μεταξύ της τεχνολογίας και της ανθρώπινης επαφής, διασφαλίζοντας ότι ο κλάδος της εστίασης και της φιλοξενίας συνεχίζει να έχει ως στόχο του την κοινωνική πτυχή του φαγητού.
- Η βιωσιμότητα στο προσκήνιο
Η βιωσιμότητα δεν είναι πλέον απλώς ένα τσιτάτο, μια λέξη που λέμε γιατί είναι στη μόδα τελευταία, είτε στον γαστρονομικό κόσμο είτε και σε άλλες πτυχές της ζωής μας – είναι μια βασική αξία που οδηγεί το μέλλον μας και το μέλλον του fine dining επίσης.
Όλο και περισσότεροι σεφ σε όλο τον κόσμο δεσμεύονται να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων, να προμηθεύονται βιολογικά συστατικά και να ελαχιστοποιούν τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις της κουζίνας τους. Αυτή η δέσμευση δεν ωφελεί μόνο τον πλανήτη, αλλά απογειώνει και τη γευστική εμπειρία, προσφέροντας στους επισκέπτες ενός εστιατορίου μοναδικές γεύσεις αλλά και μια αίσθηση σκοπού και ικανοποίησης.
- Καθολικές εμπειρίες
Εδώ και χρόνια το fine dining έχει σταματήσει να αφορά μόνο το φαγητό που υπάρχει στο πιάτο μας. Τα εστιατόρια σκοπό έχουν πλέον να δημιουργήσουν μια εν γένει καθηλωτική εμπειρία που συνδυάζει γεύσεις σε ποτά και φαγητά, ήχους και μουσική, εξυπηρέτηση, περιβάλλον, άνεση και δεκάδες άλλα χαρακτηριστικά που ενδεχομένως επηρεάζουν τη συνολική εμπειρία.
Το fine dining σήμερα ξυπνά όλες τις αισθήσεις και η τάση αυτή φαίνεται πως είναι εδώ για να μείνει, μεταφέροντάς μας σε έναν άλλο κόσμο και κάνοντας το γεύμα μας ένα πραγματικά αξέχαστο ταξίδι από την αρχή ως το τέλος.
Οι τάσεις αυτές δεν είναι κάτι νέο, σίγουρα όμως κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος, που σημαίνει ότι θα τις συναντήσουμε στις γευστικές μας περιπλανήσεις τους επόμενους μήνες. Το fine dining σήμερα αγκαλιάζει την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και τα τοπικά προϊόντα κάθε περιοχής και είμαστε εδώ για να γευτούμε τα όσα έρχονται.
Συνταγές
Μαροκινό κέικ με ινδοκάρυδο
Ένα κέικ απίθανο, νόστιμο όσο δεν φαντάζεστε και δυναμωτικό για τον οργανισμό μας!
Χρόνος παρασκευής 1 ώρα και 5 λεπτά / Εύκολο
Μαροκινό κέικ με ινδοκάρυδο
Υλικά για 1 ταψί στρογγυλό
4 φλιτζάνια τσαγιού αλεύρι που φουσκώνει μόνο του
1 κ.γ. κανέλα Κεϋλάνης, σε σκόνη
1 κ.γ. μπέικιν πάουντερ
1 κ.σ. σόδα
1 φλιτζάνι τσαγιού ζάχαρη κρυσταλλική ή καφετιά
Μισό φλιτζάνι τσαγιού νερό
1 φλιτζάνι ελαιόλαδο
¾ φλιτζάνι τσαγιού πορτοκαλάδα
1 ½ φλιτζάνι ινδοκάρυδο τριμμένο
1 φλιτζάνι τσαγιού αμύγδαλα, χοντροκομμένα
1 φλιτζάνι τσαγιού αποξηραμένα βερίκοκα ή χουρμάδες ψιλοκομμένους
Τρόπος παρασκευής
Βάζουμε στον κάδο του μίξερ όλα τα υλικά εκτός από το ινδοκάρυδο, τα αμύγδαλα, τους χουρμάδες και τα βερίκοκα.
Τα χτυπάμε με το σύρμα και ρίχνουμε σιγά σιγά το αλεύρι, το μπέικιν πάουντερ, τη σόδα και συνεχίζουμε το χτύπημα μέχρι να ομογενοποιηθεί το μείγμα.
Ρίχνουμε 2-3 κουταλιές από το ινδοκάρυδο, τα αμύγδαλα, τα αποξηραμένα φρούτα και τα χτυπάμε και πάλι.
Βάζουμε το μείγμα σε ταψί, που έχουμε περάσει με ελάχιστο ελαιόλαδο. Με την μαρίζ στρώνουμε την επιφάνεια.
Ψήνουμε σε καλά προθερμασμένο φούρνο στους 180ο C για 45 λεπτά.
Δοκιμάζουμε αν έχει γίνει βυθίζοντας το μαχαίρι στη μέση του ταψιού. Αν δεν βγει καθαρό ψήνουμε λίγο ακόμα.
Ξεφουρνίζουμε και αφήνουμε να κρυώσει .
Πασπαλίζουμε με ινδοκάρυδο και κόβουμε σε κομμάτια.
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 3 Βήματα που μπορείς να κάνεις όταν νιώθεις οτι είσαι έτοιμη/ος να “εκραγείς”!
-
Videos
Η ιστορία του BusinessWoman
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Στεφανία Φράρου
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Παναγιώτα Μαθιουδάκη | Ανακαλύπτοντας την ομορφιά…
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | Επικοινωνία και Συγκρούσεις με Αποδοχή, Κατανόηση και Σεβασμό
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 5 Αλήθειες για να επικοινωνήσουμε με κάποιον άνθρωπο
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαριλένα Πατέρα
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαρίνα Προκοϊωσήφη