Επιχειρηματικότητα
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΙΙ – Β΄ ΚΥΚΛΟΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΙΙ – Β΄ ΚΥΚΛΟΣ
ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΩΣ 70%
Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να ανοίξει το πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ – Β’ κύκλος για την υποβολή αιτήσεων. Παρά το γεγονός ότι το όνομα του προγράμματος ακούγεται πολύ τους τελευταίους μήνες υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα με κυριότερο το «πράγματι μπορεί να πάρει κάποιος λεφτά για να φτιάξει το σπίτι του;
Ας δούμε λοιπόν τις βασικές πληροφορίες που θα πρέπει να γνωρίζει κάποιος που επιθυμεί να υποβάλλει αίτηση στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Τι είναι το Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ»;
Πρόκειται για συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα που δίνει κάποιο ποσό χρημάτων στους πολίτες προκειμένου να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση του σπιτιού τους, εξοικονομώντας χρήματα και ενέργεια και αυξάνοντας την αξία του. Λόγω του ότι αυτή είναι η 2η φορά που προκηρύσσεται το πρόγραμμα χρησιμοποιείται ο όρος Β’ κύκλος.
Μπορεί να υποβληθεί η πρόταση από εμένα χωρίς τη χρήση συμβούλου;
Τονίζουμε ότι παρά το γεγονός ότι η αίτηση μπορεί να υποβληθεί από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη μίας κατοικίας χωρίς τη συμμετοχή συμβούλου, η γραφειοκρατία που υπάρχει γύρω από το πρόγραμμα καθιστά αρκετά πολύπλοκη την ορθή υποβολή μίας αίτησης. Για αυτόν ακριβώς το λόγο και οι περισσότεροι στρέφονται σε κάποιο σύμβουλο για την υποβολή της αίτησης. Τονίζεται ότι η έγκριση των αιτήσεων γίνεται με σειρά υποβολής μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού.
Η αμοιβή του συμβούλου όπως και του ενεργειακού επιθεωρητή καλύπτεται από το πρόγραμμα, τουλάχιστον εν μέρει καθώς ο κάθε ελεύθερος επαγγελματίας έχει το δικαίωμα να ζητήσει περισσότερα χρήματα από αυτά που δικαιολογεί το πρόγραμμα. Μάλιστα επειδή η διαδικασία του Α’ κύκλου αποδείχτηκε αρκετά χρονοβόρα για τους μηχανικούς και συμβούλους αναμένεται η χρέωση ενός επιπλέον ποσού πέρα από αυτό που καλύπτει το πρόγραμμα.
Ποιες κατοικίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν;
Στο πρόγραμμα μπορεί να επιδοτηθεί κάθε μονοκατοικία, πολυκατοικία και μεμονωμένο διαμέρισμα που τηρεί τις παρακάτω προϋποθέσεις:
- Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της πλέον πρόσφατης (πριν την υποβολή της αίτησης) εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1), του προσώπου που τη χρησιμοποιεί.
- Υφίσταται νόμιμα. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης της κατοικίας δε διαθέτει οικοδομική άδεια ή αυτή δεν ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση της κατοικίας, θα πρέπει να προσκομισθεί σχετικό νομιμοποιητικό έγγραφο, από το οποίο να προκύπτει ότι η εν λόγω κατοικία υφίσταται νόμιμα.
- Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), το οποίο έχει εκδοθεί μετά την 11.2017 (27.11.2017 η ημερομηνία ενεργοποίησης του πληροφοριακού συστήματος έκδοσης Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης βάσει του ΚΕνΑΚ που έχει εγκριθεί με την απόφαση ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.2017, ΦΕΚ Β’ 2367/12.07.2017) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ.
- Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.
Σε περίπτωση που από τα στοιχεία της πλέον πρόσφατης (πριν την υποβολή της αίτησης) εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του επικαρπωτή/ κύριου προκύπτει ότι το ακίνητο δεν ήταν σε χρήση (κενό διαμέρισμα, κενή μονοκατοικία) το εν λόγω φορολογικό έτος, δύναται για την πιστοποίηση της κύριας χρήσης κατοικίας να χρησιμοποιηθούν αντίστοιχα δικαιολογητικά ενός εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών από το έτος βάσει των εισοδημάτων του οποίου αξιολογείται η αίτηση.
Είναι απαραίτητο στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ή εάν η κατοικία νοικιάζεται στην αναλυτική κατάσταση για τα μισθώματα (Ε2) και στην δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) να εμπεριέχεται ο αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.
Επιτρέπεται μια αίτηση ανά ιδιοκτήτη εκτός και αν κάποιος ιδιοκτήτης διαθέτει περισσότερες από μία κατοικίες και οι επιπλέον της μιας αίτησης αποτελούν μέρος αίτησης/αιτήσεων που αφορά σε πολυκατοικία.
Η επαγγελματική στέγη δεν επιδοτείται.
Κατοικία για την οποία υπάρχει οριστική υποβολή στον Α’ κύκλο του Προγράμματος, επιτρέπεται να μετέχει ως διαμέρισμα-μέρος αίτησης σε πολυκατοικία μόνον για τις κοινόχρηστες παρεμβάσεις.
Σε περίπτωση που έχει γίνει υπαγωγή για μια κατοικία στο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ Οίκον» της προγραμματικής περιόδου 2007-2013, δεν μπορεί να υποβληθεί αίτηση για την εν λόγω κατοικία στον παρόντα Β’ κύκλο. Στην περίπτωση αυτή επιτρέπεται η υποβολή αίτησης μόνον εάν αυτή αποτελεί μέρος αίτησης που αφορά σε πολυκατοικία, και όχι για τις παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ανωτέρω προγράμματος.
Τι δικαιώματα ιδιοκτησίας θα πρέπει να έχει ένα πρόσωπο για να υποβάλλει αίτηση στο πρόγραμμα;
Για να υποβάλλει κάποιος αίτηση στο πρόγραμμα θα πρέπει να έχει ένα από τα εξής δικαιώματα:
- Πλήρη κυριότητα
- Επικαρπία
- Ψιλή κυριότητα
Ειδικά για τις περιπτώσεις που, η κατοικία για την οποία γίνεται η αίτηση, κατά το φορολογικό έτος 2018 ενοικιάζεται/διατίθεται για βραχυχρόνια μίσθωση ή είναι κενή, καθώς και για την πρόσφατη απόκτηση ακινήτου δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν μόνον ο πλήρης κύριος ή ο επικαρπωτής.
Σε περίπτωση ύπαρξης συγκύριων (π.χ. 50% πλήρους κυριότητας ο σύζυγος, 50% πλήρους κυριότητας η σύζυγος) σε επιλέξιμη κατοικία, η αίτηση υποβάλλεται από έναν εκ των δικαιούχων ο οποίος θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση των υπόλοιπων συγκύριων της κατοικίας και να υποβάλει σχετική δήλωση.
Για ποιες εργασίες μπορώ να επιδοτηθώ;
Οι εργασίες (παρεμβάσεις) που μπορούν να επιδοτηθούν από το πρόγραμμα αφορούν σε:
- Αντικατάσταση κουφωμάτων (συμπεριλαμβάνονται εξώπορτα κτηρίου, κουφώματα κλιμακοστασίου κ.α.)
- Τοποθέτηση/ αναβάθμιση θερμομόνωσης στο κέλυφος του κτηρίου συμπεριλαμβανομένου του δώματος/στέγης και της πιλοτής (συμπεριλαμβάνονται πρόσθετες εργασίες όπως αποξηλώσεις και αποκομιδή, επεμβάσεις στη στέγη πχ. αντικατάσταση κεραμιδιών, κτλ).
- Τοποθέτηση συστημάτων σκίασης (συμπεριλαμβάνονται παντζούρια, ρολά, τέντες, πέργκολες κτλ).
- Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και (συμπεριλαμβάνονται αντικατάσταση εξοπλισμού του λεβητοστασίου και του δικτύου διανομής, τοποθέτηση ηλιακού θερμοσίφωνα, συστήματα ελέγχου και αυτονομίας θέρμανσης κτλ).
- Αναβάθμιση του συστήματος παροχής ζεστού νερού χρήσης (π.χ. τοποθέτηση ηλιακού θερμοσίφωνα).
Επιπλέον καλύπτεται κατά 100% από το Πρόγραμμα:
- η διενέργεια ενεργειακών επιθεωρήσεων (πριν και μετά τις παρεμβάσεις), μετά την επιτυχή υλοποίηση του έργου και
- η δαπάνη για αμοιβή συμβούλου έργου έως 248€
Από ποια ημερομηνία και μετά μπορεί να πληρωθεί μία δαπάνη που έχει γίνει;
Από την ημερομηνία έκδοσης του Α’ Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) κατάταξης του ακινήτου και μετά μπορούν να πληρωθούν οποιαδήποτε παραστατικά εκδοθούν για τις παραπάνω δαπάνες. Ωστόσο, δεν είναι επιλέξιμα έργα τα οποία, βάσει των προσκομιζόμενων παραστατικών δαπάνης, έχουν ολοκληρωθεί ως προς το φυσικό αντικείμενο ή έχουν εκτελεστεί πλήρως μέχρι και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Πότε λήγει η προθεσμία υποβολής;
Οι αιτήσεις χρηματοδότησης υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά.
Η έναρξη υποβολής των αιτήσεων ορίζεται διαδοχικά ως εξής (με τα σημερινά δεδομένα):
Περιφέρεια | Έναρξη υποβολής αιτήσεων |
Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας | Από 15.07.2019 |
Δυτικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου, Βορείου Αιγαίου, Κρήτης | Από 18.07.2019 |
Αττικής, Νοτίου Αιγαίου | Από 22.07.2019 |
Η έγκριση των αιτήσεων θα γίνει με σειρά προτεραιότητας για αυτό και θα πρέπει να συγκεντρωθούν άμεσα τα απαραίτητα δικαιολογητικά από τους ενδιαφερόμενους.
Η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων θα παρέχεται μέχρι την κάλυψη του μέγιστου προϋπολογισμού που προβλέπεται ανά Περιφέρεια.
Τι ποσό μπορώ να λάβω ως επιδότηση;
Ο μέγιστος προϋπολογισμός για κάθε κατοικία θα υπολογίζεται με βάση το μέγεθος της και θα είναι 250 €/τμ με όριο τις 25.000 €. Αν δηλαδή κάποιος διαθέτει μια κατοικία 70 τμ τότε ο μέγιστος προϋπολογισμός θα είναι 70 τμ Χ 250 €/τμ = 17.500 €. Αν όμως η κατοικία είναι 110 τμ τότε ο μέγιστος προϋπολογισμός δεν θα είναι 110 τμ Χ 250 €/τμ = 27.500 € αλλά 25.000 €.
Με βάση το κόστος των εργασιών (του προϋπολογισμού για κάθε κατοικία) υπολογίζεται στη συνέχεια το ποσό της επιδότησης που μπορεί να λάβει ο κάθε υποψήφιος.
Η επιδότηση θα μπορεί να φθάνει στο 70% του συνολικού κόστους των εργασιών με κριτήριο το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί
Κατη
γορία |
Ατομικό
«Εισόδημα επιβολής εισφοράς αλληλεγγύης» |
Οικογενειακό
«Εισόδημα επιβολής εισφοράς αλληλεγγύης» |
Βασικό
Ποσοστό Επιχορήγησης |
Αύξηση
Επιχορήγησης ανά εξαρτώμενο τέκνο |
Μέγιστο
Ποσοστό Επιχορήγησης |
1 | Έως 10.000 | Έως 20.000 | 60% | 5% | 70% |
2 | > 10.000 έως 15.000 | > 20.000 έως 25.000 | 50% | 5% | 70% |
3 | > 15.000 έως 20.000 | > 25.000 έως 30.000 | 40% | 5% | 70% |
4 | > 20.000 έως 25.000 | > 30.000 έως 35.000 | 35% | 5% | 70% |
5 | > 25.000 έως 30.000 | > 35.000 έως 40.000 | 30% | 5% | 50% |
6 | > 30.000 έως 35.000 | > 40.000 έως 45.000 | 25% | 5% | 50% |
7 | > 35.000 | > 45.000 | 0% | 0% | 0% |
Για το υπόλοιπο ποσοστό έως το 100% του επιλέξιμου προϋπολογισμού παρεμβάσεων υφίσταται η δυνατότητα χορήγησης δανείου με επιδότηση επιτοκίου.
Ως εισόδημα λαμβάνεται το «εισόδημα επιβολής εισφοράς» του τμήματος Γ2 «Εκκ. Ειδ. Εισφοράς Αλληλ.» του εκκαθαριστικού σημειώματος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 (υποβολή 2019).
Εάν ο ενδιαφερόμενος είναι έγγαμος, η κατάταξη στις κατηγορίες του παραπάνω πίνακα γίνεται βάσει της στήλης «οικογενειακό εισόδημα».
Είναι υποχρεωτική η χρήση δανείου;
Η χρήση δανείου δεν είναι υποχρεωτική.
Προβλέπεται η δυνατότητα δανείου με 100% επιδότηση επιτοκίου (δηλαδή δεν θα πληρώνονται τόκοι αλλά μόνο δόσεις για την εξόφληση του ποσού του δανείου), με ή χωρίς εγγυητή, χωρίς προσημείωση ακινήτου, δυνατότητα άμεσης αποπληρωμής του δανείου χωρίς επιβαρύνσεις, καθώς και εξόφληση των προμηθευτών/ αναδόχων μέσω της τράπεζας χωρίς την εμπλοκή του πολίτη.
Για όσους κάνουν χρήση δανείου το επιτόκιο δανεισμού θα είναι 0% (άτοκο) και για περίοδο 4-6 ετών.
Τονίζεται ότι όσοι δεν κάνουν χρήση δανείου δεν θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης προκαταβολής από το πρόγραμμα. Για τις αιτήσεις που θα υπαχθούν στο πρόγραμμα μετά την ηλεκτρονική αποδοχή της απόφασης Υπαγωγής από τον ωφελούμενο (τον ιδιοκτήτη του ακινήτου), παρέχεται στον Ωφελούμενο δυνατότητα εκταμίευσης προκαταβολής ποσού του δανείου που αντιστοιχεί στο 70% του ύψους του δανείου. Η προκαταβολή καταβάλλεται στους λογαριασμούς των προμηθευτών / αναδοχών (που έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα), κατόπιν σχετικής εντολής/εξουσιοδότησης του ωφελούμενου.
Πρέπει να έχω πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης για την υποβολή της αίτησης;
Για την υποβολή αίτησης στο Πρόγραμμα απαιτείται η έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού. Το κόστος του ενεργειακού πιστοποιητικού θα πρέπει να το πληρώσει αρχικά ο ιδιοκτήτης και εφόσον εγκριθεί στο πρόγραμμα θα μπορέσει να πάρει πίσω τα χρήματα που έδωσε για την έκδοση του.
Μετά την υλοποίηση των εργασιών που προβλέπονται στην αίτηση του κάθε ενδιαφερόμενου θα πρέπει να εκδοθεί 2ο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης προκειμένου να διασφαλιστεί ότι έχει επιτευχθεί ο ενεργειακός στόχος που είχε δηλωθεί στην αίτηση.
Με ποιο τρόπο αποφασίζεται ποιος θα ενταχθεί στο πρόγραμμα;
Με σειρά προτεραιότητας θα καθοριστεί η λίστα των υποψήφιων που τελικά θα ενταχθούν στο πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι όποιος ενδιαφέρεται θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά προκειμένου να μπορέσει σε συνεργασία με το σύμβουλο έργου να υποβάλλει το γρηγορότερο δυνατό την αίτηση του και να λάβει αριθμό πρωτοκόλλου. Σε περίπτωση που τα δικαιολογητικά δεν είναι πλήρη η αίτηση θα απορρίπτεται και θα πρέπει να γίνει εξ’ αρχής η διαδικασία υποβολής της. Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στα στοιχεία των διαφόρων δικαιολογητικών τα οποία θα πρέπει να συμφωνούν μεταξύ τους π.χ. τα τετραγωνικά του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης θα πρέπει να συμφωνούν με τα τετραγωνικά που δηλώνονται στο Ε9. Σε περίπτωση αναντιστοιχίας υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην μπορεί να υποβληθεί αίτηση. Τυχόν αυθαιρεσίες θα πρέπει να έχουν τακτοποιηθεί πριν την υποβολή της αίτησης.
Πόσο χρόνο έχω για να ολοκληρώσω το πρόγραμμα εφόσον εγκριθώ;
Το έργο που περιγράφεται στην κάθε πρόταση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε διάστημα δεκατριών (13) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής.
Σε πόσο καιρό θα γίνει η πληρωμή των προμηθευτών από το πρόγραμμα;
Η καταβολή της επιχορήγησης και η εκταμίευση του συνολικού ποσού του δανείου ολοκληρώνεται εντός χρονικού διαστήματος δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης πιστοποίησης για την ολοκλήρωση του έργου. Ωστόσο τονίζεται ότι στο παρελθόν παρουσιάστηκαν διαστήματα πολύ μεγάλων καθυστερήσεων.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ – ΑΝΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΑΝΑ ΔΑΠΑΝΗ
Συντάκτες
Σύμβουλοι επιχειρήσεων
Νιάρχος Αθανάσιος – Σπύρος Ευστρατίου
Web: www.efep.gr
Επίκαιρα Πρόσωπα
Ιωαννίδου Μαριλεία | Lukuma Brand

Η Ιωαννίδου Μαριλεία είναι η ιδρύτρια της Lukuma Brand, μιας καινοτόμου startup που εστιάζει στη βιωσιμότητα και την εμμηνορροϊκή υγεία. Στόχος της είναι να προσφέρει φιλικά προς το περιβάλλον και επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα περιόδου. Με εξειδίκευση στο ψηφιακό μάρκετινγκ, εργάζεται για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, προωθώντας παράλληλα την ενημέρωση γύρω από την έμμηνο ρύση. Μέσα από τη δράση της, ενδυναμώνει τις γυναίκες, βοηθώντας τες να κάνουν συνειδητές και ενημερωμένες επιλογές.
Κυρία Ιωαννίδου Μαριλεία μπορείτε να μας πείτε ποια ήταν η ακαδημαϊκή σας πορεία και πώς σας οδήγησε στη δημιουργία της Lukuma Brand;
Ξεκίνησα τις σπουδές μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και Μάρκετινγκ στο ΔΙΠΑΕ στη Θεσσαλονίκη. Στην πορεία και ενώ είχα ήδη δημιουργήσει τη Lukuma εξειδικεύτηκα στο Digital Marketing μέσα από προγράμματα του Harvard Business School και πρόσθετα courses στο Coursera. Όμως, αυτό που με διαμόρφωσε περισσότερο ήταν η επαγγελματική μου πορεία. Ξεκίνησα στη Lever – Σύμβουλοι Ανάπτυξης στον όμιλο Σαμαρά και Συνεργάτες και στη συνέχεια εργάστηκα σε μια Διαφημιστική που δραστηριοποιούνταν στο Digital Marketing. Εκεί ανακάλυψα όχι μόνο τι μου άρεσε αλλά και τι δε μου άρεσε. Μέσα από όλες αυτές τις εμπειρίες κατάφερα να χτίσω μια επιχείρηση που όχι μόνο αντανακλά την προσωπική μου φιλοσοφία και αξίες, αλλά έχει επίσης ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία, προάγοντας την ευαισθητοποίηση και την οικολογική συνείδηση.
Τι σας ενέπνευσε να ιδρύσετε τη Lukuma Brand και ποιο ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίσατε στην αρχή;
Η ίδρυση της Lukuma προέκυψε από την επιθυμία μου να δημιουργήσω κάτι καινοτόμο που όχι μόνο θα ξεχώριζε στην αγορά, αλλά θα είχε και πραγματικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Ήθελα να συνδυάσω τη δυνατότητα να προσφέρω γνώση και να δημιουργήσω θετική αλλαγή, με την ευκαιρία να εργάζομαι σε κάτι που αγαπώ. Το πάθος μου για τα οικολογικά προϊόντα περιόδου γεννήθηκε από την έλλειψη εκπαίδευσης γύρω από το θέμα της περιόδου στην Ελλάδα. Κάνοντας μια έρευνα αγοράς, συνειδητοποίησα πόσο λίγες ήταν οι πληροφορίες που μπορούσαν να βρουν οι γυναίκες και κυρίως τα νέα κορίτσια στο διαδίκτυο σχετικά με τη φυσιολογία τους και τις επιλογές προϊόντων για την περίοδο. Αυτή η έλλειψη γνώσης με στεναχώρησε, αλλά ταυτόχρονα με πείσμωσε να προσφέρω εγώ μια λύση, βοηθώντας τα νέα κορίτσια να κατανοήσουν καλύτερα το σώμα τους και να επιλέξουν προϊόντα που θα συμβάλλουν στην υγεία και την ευημερία τους. Το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετώπισα, και εξακολουθώ να αντιμετωπίζω, είναι οι προκατειλημμένες αντιλήψεις γύρω από το θέμα της περιόδου στην Ελλάδα. Οι γυναίκες συχνά αντιμετωπίζουν νέες λύσεις, όπως τα εσώρουχα περιόδου ή τα κύπελλα περιόδου, με επιφυλακτικότητα και αρνητισμό, παρά το γεγονός ότι αυτά μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη ζωή τους. Αυτές οι προκατειλημμένες αντιλήψεις είναι ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο, αλλά δεν με σταματούν από το να συνεχίζω τον αγώνα μου να εκπαιδεύσω και να προσφέρω μια καλύτερη λύση για τη διαχείρηση της περιόδου.


Ποια είναι για εσάς τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια επιχείρηση;
Για μένα, η επιτυχία μιας επιχείρησης δεν βασίζεται μόνο στο προϊόν που προσφέρει, αλλά στο πώς καταφέρνει να δημιουργήσει αξία για τον καταναλωτή. Η Lukuma δεν ιδρύθηκε απλώς για να πουλήσει προϊόντα περιόδου, αλλά για να αλλάξει την αντίληψη γύρω από αυτά, προσφέροντας γνώση και ενημέρωση. Είμαι και εγώ γυναίκα, γνωρίζω από πρώτο χέρι τις ανάγκες που υπάρχουν και μπορώ να κατανοήσω τι πραγματικά χρειάζεται κάποιος για να διαχειριστεί καλύτερα την περίοδό του. Αυτή η σύνδεση με το κοινό μας είναι θεμελιώδης, γιατί δεν δημιουργούμε προϊόντα απλώς για να υπάρχουν, αλλά για να καλύπτουν ουσιαστικές ανάγκες.
Η επιτυχία έρχεται όταν μια επιχείρηση δεν ακολουθεί απλώς τις τάσεις, αλλά δημιουργεί μια κοινότητα γύρω από την αποστολή της. Δεν αρκεί να γίνεις viral ή να έχεις καλές προσφορές—οι άνθρωποι πρέπει να σε εμπιστεύονται και να νιώθουν ότι πραγματικά τους καταλαβαίνεις. Η Lukuma ξεχωρίζει γιατί δεν βλέπει τους καταναλωτές της ως απλούς πελάτες, αλλά ως άτομα που χρειάζονται ενημέρωση, υποστήριξη και τις σωστές επιλογές για την υγεία τους. Και αυτός είναι για μένα ο βασικός παράγοντας επιτυχίας: να αγαπάς αυτό που κάνεις, να ακούς το κοινό σου και να εξελίσσεσαι μαζί του.
Έχετε συναντήσει αντιδράσεις ή προκαταλήψεις λόγω του αντικειμένου της επιχείρησής σας; Πώς τις αντιμετωπίσατε;
Η έλλειψη ενημέρωσης για την περίοδο και το σώμα της γυναίκας είναι μια βασική αιτία που δημιουργεί προκαταλήψεις και αρνητικές αντιδράσεις σε πολλά θέματα. Από την αρχή, δέχτηκα αρνητικό feedback στα social media, κυρίως από γυναίκες, κάτι που με στεναχώρησε, αλλά το θεωρούσα και απόλυτα φυσιολογικό. Όταν από μικρή ηλικία μας διδάσκουν να ντρεπόμαστε για τη φυσιολογία μας, να κρύβουμε το αίμα, τις σερβιέτες, ή τα ταμπόν και να μην μπορούμε να συζητήσουμε ανοιχτά για την περίοδο, είναι αναμενόμενο να υπάρχει αντίσταση στο καινούργιο. Όταν προβάλλεις ένα διαφορετικό προϊόν, όπως τα εσώρουχα περιόδου, ή όταν προσπαθείς να δείξεις στα social media την πραγματικότητα πίσω από το αίμα και τη λειτουργία του σώματος, οι αντιδράσεις αυτές είναι αναπόφευκτες.
Παρά τα πρώτα αρνητικά σχόλια, το πέρασμα του χρόνου βοήθησε στην αλλαγή αυτών των αντιλήψεων. Σήμερα, η Lukuma έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα πολύ πιστό και αγαπητό κοινό, το οποίο αναγνωρίζει τη σημασία του έργου μας και των προϊόντων που προσφέρουμε. Φυσικά, ακόμα υπάρχουν κάποιοι που είναι διστακτικοί για το αν θα υιοθετήσουν τα προϊόντα μας, αλλά η εκπαίδευση και η συνεχής ενημέρωση μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή. Έχω πάρει το αρνητικό feedback και το έχω χρησιμοποιήσει ως κίνητρο για να δημιουργήσω κάτι θετικό, κάτι που έχει πραγματικό αντίκτυπο. Αυτό είναι κάτι που συνεχώς εξελίσσεται και που σήμερα μας έχει βοηθήσει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κοινού μας.
Γενικότερα πιστεύετε ότι η κοινωνία μας είναι αρκετά ανοιχτή στο να συζητά θέματα όπως η έμμηνος ρύση;
Πιστεύω πως οι νεότερες γενιές είναι πολύ πιο ανοιχτές στο να συζητούν θέματα γύρω από την περίοδο και να αναζητούν γνώση που θα τους βοηθήσει στη ζωή τους. Δέχομαι πολλές ερωτήσεις από κορίτσια μικρής ηλικίας, ακόμα και από δώδεκα ή δεκατριών ετών, που θέλουν να μάθουν περισσότερα. Αν και δεν είμαι γιατρός και δεν μπορώ να δίνω ιατρικές συμβουλές, προσπαθώ να τις βοηθήσω να αγαπήσουν το σώμα τους, να νιώσουν άνετα με την περίοδό τους και να καταλάβουν ότι δεν είναι κάτι που πρέπει να κρύβουν. Πάντα τις προτρέπω να επισκεφθούν έναν γυναικολόγο από νωρίς, γιατί η ενημέρωση είναι δύναμη. Από την άλλη, σε μεγαλύτερες ηλικίες το ταμπού γύρω από την περίοδο είναι ακόμα έντονο, και πολλές γυναίκες δυσκολεύονται να μιλήσουν ανοιχτά γι’αυτό.
Ακριβώς γι’αυτόν τον λόγο δημιουργήσαμε και το The Bloodcast, ένα podcast που συζητά ανοιχτά θέματα γύρω από την περίοδο.. Μαζί με τη φίλη μου και συνέταιρο μου, την Έλλη Ζάχου, προσκαλούμε καλεσμένους και μιλάμε για την περίοδο και ό,τι άλλο μπορεί να απασχολεί τα άτομα που τη βιώνουν. Η γνώση είναι δύναμη, και όσο συνεχίζουμε να μιλάμε ανοιχτά γι’αυτό το θέμα, τόσο περισσότερο θα εξελισσόμαστε ως κοινωνία.

Τι συμβουλή θα δίνατε στις γυναίκες που θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση;
Το πιο σημαντικό όταν ξεκινάς τη δική σου επιχείρηση είναι να βρεις κάτι που αγαπάς και πιστεύεις πραγματικά. Αυτό θα σε κρατήσει σε κίνηση όταν τα πράγματα γίνουν δύσκολα, γιατί πάντα θα υπάρχουν προκλήσεις στην πορεία. Αν κάνεις κάτι που αγαπάς, θα βρεις τη δύναμη να συνεχίσεις. Στην αρχή, είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να κάνεις multitasking και να αναλάβεις πολλές θέσεις ταυτόχρονα, γιατί δεν υπάρχει πάντα το budget για να προσλάβεις άλλους. Όσο και αν είναι δύσκολο, αυτό θα σε βοηθήσει να μάθεις όλες τις πλευρές της επιχείρησης και να βλέπεις τα πράγματα από διαφορετική οπτική.
Είναι επίσης σημαντικό να βάζεις μικρούς στόχους και να δίνεις χρόνο. Κάθε μικρό βήμα θα ενισχύει την αυτοπεποίθησή σου και θα σε βοηθάει να εξελίξεις την επιχείρησή σου. Μην φοβάσαι να κάνεις λάθη, γιατί κάθε λάθος είναι μια ευκαιρία να μάθεις και να βελτιωθείς. Αν κάποια γυναίκα σκέφτεται να ξεκινήσει, αλλά διστάζει, θέλω να ξέρει ότι μπορεί να το κάνει. Ο δρόμος δεν είναι εύκολος, αλλά είναι εφικτός. Αν χρειαστείς βοήθεια ή απλώς να μιλήσεις, είμαι πάντα ανοιχτή να σε στηρίξω και να σε ενθαρρύνω να πιστέψεις στον εαυτό σου ώστε να προχωρήσεις μπροστά.
Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον της Lukuma Brand και ποια είναι τα επόμενα βήματα που σχεδιάζετε;
Η Lukuma δεν περιορίζεται μόνο στην περίοδο ή την ωορρηξία, αλλά επεκτείνεται σε όλες τις φάσεις του κύκλου, προσφέροντας προϊόντα φροντίδας για την ωχρινική φάση, την ωορρηξία, τα κολπικά υγρά, και τη διαχείριση της λοχείας. Αυτή η προσέγγιση της ολιστικής φροντίδας είναι μέρος του οράματος μας για την ενδυνάμωση των γυναικών, και στόχος μας είναι να παρέχουμε συνεχώς νέες και καινοτόμες λύσεις που θα κάνουν τη ζωή τους πιο άνετη και ασφαλή. Μια από τις πιο σημαντικές εξελίξεις για εμάς είναι η επέκταση της Lukuma στη Σουηδία, όπου η αντίστοιχη ομάδα αναλαμβάνει την ανάπτυξη του brand και αποτελεί ένα μεγάλο βήμα για την επιχείρηση μας μέσα στα δύο χρόνια λειτουργίας της.
Επιπλέον, στο μέλλον, επιθυμούμε να εξελιχθούμε σε μια εταιρεία που θα συνδυάζει όχι μόνο προϊόντα, αλλά και εκπαιδευτικά εργαλεία και υπηρεσίες που θα βοηθούν τις γυναίκες να κατανοήσουν καλύτερα το σώμα τους και να διαχειρίζονται τις φυσικές τους διαδικασίες με μεγαλύτερη ευκολία.. Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια κοινότητα που θα αισθάνεται άνετα να μιλήσει για αυτά τα θέματα και να βρει τις λύσεις που της ταιριάζουν, χωρίς ενοχές ή αναστολές.
Ιωαννίδου Μαριλεία | Founder & CEO Lukuma Brand
Εκδηλώσεις
Ημερίδα με τίτλο: « Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση -Επαναπροσδιορίζοντας την διδασκαλία και την μάθηση.»

Τα Αρσάκεια Σχολεία Θεσσαλονίκης διοργανώνουν ημερίδα με τίτλο: «Τεχνητή
Νοημοσύνη και Εκπαίδευση – Επαναπροσδιορίζοντας την διδασκαλία και την μάθηση.», η
οποία θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Αρσάκειου Δημοτικού Θεσσαλονίκης.
Η ημερίδα εστιάζει στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ως εκπαιδευτικό εργαλείο που
σκοπό έχει να επαναπροσδιορίσει τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας, ενισχύοντας
την ατομική συμμετοχή και εμπλοκή των μαθητών μέσω έρευνας και καταρρίπτοντας τη
κλασική προσέγγιση «λύσε», «απάντησε», «βρες», «υπολόγισε» κ.ά..
Η ημερίδα θα περιλαμβάνει 4 ενότητες τις οποίες θα παρουσιάσουν και θα αναλύσουν
εγκεκριμένοι ομιλητές του εκπαιδευτικού και τεχνολογικού χώρου. Πρόκειται για την
κυρία Ζωή Γαβριηλίδου, καθηγήτρια Θεωρητικής Γλωσσολογίας τού Τμήματος
Φιλολογίας τού Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, τον δρ Άρη Μαυρομμάτη,
μαθηματικός‒θεωρητικός Τέχνης, Ανάπτυξης Υπερμέσων του Κέντρου Διά Βίου
Μάθησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, τον κύριο Γιάννη Αναστασόπουλο,
διευθυντής Microsoft στον τομέα τής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα και
την κυρία Έλενα Ζαγλαρίδου, υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την
Microsoft στην Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Αδριατική.
Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τους ομιλητές, να θέσουν
τα ερωτήματα τους και να δουν στην πράξη όλα όσα περιλαμβάνουν οι ομιλίες καθώς θα
πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις με μικροδιδασκαλίες με τη χρήση Τεχνητής
Νοημοσύνης, από εκπαιδευτικούς του Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης.Κατά τη λήξη
της ημερίδας, όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή εδώ:
https://forms.office.com/e/E7m1ZqLsdZ
Παρουσίαση
Δημήτρης Ξόνογλου “Aller retour”

Έκθεση ζωγραφικής στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Ο εικαστικός Δημήτρης Ξόνογλου επιστρέφει στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, εκεί δηλαδή από όπου ξεκίνησε, το οποίο φιλοξενεί τη νέα ατομική του έκθεση με τίτλο «Aller retour».
Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά έργων που αναδεικνύουν την πρωτότυπη χρωματική γκάμα και την εφευρετικότητα των συνθέσεών του γνωστού καλλιτέχνη, η οποία αιφνιδιάζει, προκαλώντας έντονα συναισθήματα.
Παρουσιάζονται έργα που δημιουργήθηκαν με καμένες σελίδες βιβλίων, κερί και άλλα πρόσθετα υλικά από τη σειρά Logos, πορτρέτα, μικρά και μεγάλα, με κολάζ και έντονα χρώματα, που αποτυπώνουν πρόσωπα της πραγματικότητας που συναντάμε τυχαία και αποτυπώνονται στη μνήμη μας αλλά και πρόσωπα της φαντασίας ενώ στο κέντρο της έκθεσης θα τοποθετηθεί και μια μεγάλη εγκατάσταση με τίτλο Κελί-ΙσοβιArt.
Ο Δημήτρης Ξόνογλου διαχρονικά διατηρεί μία στενή σχέση με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, όπου έκανε την πρώτη του έκθεση το 1982. Ενδεικτικό είναι ότι ένα έργο του κοσμεί μία από τις αίθουσες του Ινστιτούτου.
Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Art Thessaloniki και τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη.
Ποιος είναι ο Δημήτρης Ξόνογλου:
Γεννήθηκε στην Πρώτη Σερρών, σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης και κεραμική στη Scuola di Arti Ornamentali di San Giacomo di Roma. Δίδαξε στη Μέση Εκπαίδευση και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ενώ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 20 ατομικές και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 50 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
-
Videos
Η ιστορία του BusinessWoman
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Παναγιώτα Μαθιουδάκη | Ανακαλύπτοντας την ομορφιά…
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | Επικοινωνία και Συγκρούσεις με Αποδοχή, Κατανόηση και Σεβασμό
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Στεφανία Φράρου
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 5 Αλήθειες για να επικοινωνήσουμε με κάποιον άνθρωπο
-
Συνεντεύξεις
Ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής προσκεκλημένος του Οργανισμού Περιφέρειας Τοσκάνης
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Κική και Αντρέα
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαριλένα Πατέρα